4 Mart 2008 Salı

Eğitimde Sanal Gerçeklik

Eğitimde Sanal Gerçeklik
Bilgisayar canlandırmalarının ve benzeşimlerinin en son sürümü olarak niteleyebileceğimiz sanal gerçeklik yazılımları da öğretim amacıyla kullanılabilen sistemlerdir. Sanal gerçeklik, üç boyutlu benzeşimlerin (ve filmlerin) bilgisayar ortamına aktarılarak etkileşildiği maniple edilebilir bilgisayar ortamıdır. Üç boyutlu modellerle ve modellerin çevre koşulları ile, o çevrede bulunulduğunda nasıl etkileşiliyorsa, aynı etkileşimi sanal gerçeklik ortamında yaşatmak amaçlanmaktadır. Kullanıcı (genellikle) elektronik eldiven seti, ekranlı gözlük ve elektronik bazı özelliklere sahip giysi kullanarak bilgisayar modelinin bir parçası haline gelmektedir. Kullanıcının elektronik özellikli eldiveni, gözlüğü ve giysisi bilgisayar programına başın yönü ve elin pozisyonu gibi hususlarda sürekli bilgi göndermektedir. Bilgisayar kullanıcının ekranlı gözlükle bakış yönünü ortamdaki modele ilişkin olarak dikkate alır ve her bir saniye için yirmi-beşer karelik resimler üreterek her iki göze gönderir. Kullanıcı izlediği benzeşime bağlı olarak başını ne yöne çevirmişse, o yöndeki manzaranın görüntüsü, kullanıcının yine yönü dikkate alınarak gözlük ekranına iletilir. Ayrıca sanal ortam nesnelerini maniple edebilmesi için kullanıcıya verilen oyun-çubuğu veya fare gibi maniple araçlarıyla da kullanıcının nesnelerle gerçekteki gibi etkileşimi sağlanır. Örneğin akıllı programlamalarla, sanal ortam nesnelerine ağırlık ve yer çekim özellikleri yüklenerek sanal ortamın gerçekliği daha fazla desteklemesi olasıdır. Bu ortamlarda bir yarış arabasını sürebilir, Palandöken’de kayak yapabilir, bir jeti uçurabilir, uyduları gezebilir veya Karadeniz’de yelken açabilirsiniz.
Sanal gerçeklik tekniği birden çok gerçeklikle aynı anda etkileşim kurmamızı sağlayabilmektedir. Kabaca, yapay bir ortam içerisine daldırılan birey ortamın bir parçası olarak hareket ederek, ortamı yaşayabilmektedir. Bu teknik ile başka şekillerde yapılması uygun olmayan deneyleri gerçekleştirmek olasıdır. Deneyin entegre bir parçası olacak olan öğrenci için, eğlendirici, gerçek, düşündürücü, güvenli ve etkinleştirici başka bir ortam şu an için görünmemektedir. Fakat sanal gerçeklikle oldukça geniş bir yelpazedeki konu alanlarına özgü öğrenme ortamı oluşturulabilmektedir.

Hiç yorum yok: