Eğitsel Bilgisayar Oyunları
Veri işleme, depolama kontrol olanaklarıyla bilgisayar oyun alanında da kendini gösteriyor. Geleneksel yöntem ve ortamlarda oynanan oyunlar bilgisayar ortamına aktarılarak bireylerin hizmetine sunulmaktadır. Canlandırma ve benzeşim olanaklarıyla yeni oyunlar da bilgisayar alanında yeni bir alt dal olarak yer almaktadır. Eğitimci olan olmayan hemen herkes formal bilgilerin oyun ortamında daha iyi, hızlı ve daha anlamlı öğrenilebileceğini düşünmektedir. Eğitsel bilgisayar oyunlarına, eğlendirici mekanizmalarla donatılmış benzeşimler olarak bakmak da doğrudur. Bu yüzden de benzeşimlerin özellikleri ve gerekleri oyunlar için de geçerlidir. Bilgisayar oyunlarıyla yeni bilgiler öğrenileceği gibi öğrenilmiş konuların eğlendirici mekanizmalarla ya da alıştırmalarla pekiştirilmesi de olasıdır. Fizikten müziğe, resimden tarihe her alanda eğitsel oyun hazırlamak mümkündür.
Eğitsel bilgisayar oyunlarını diğer oyunlardan ayıran temel özellik eğitsel oyunların bünyesinde, hazırlandığı konu alanına özgü bazı formal bilgi örüntülerini taşımasıdır. Öğrenciye hoşça vakit geçirten, ama gerçekleşen informal etkinlik içerisinde formal bilgiler de öğreten veya önceki formal bilgileri pekiştiren bir özellikten söz ediyoruz. Diğer BDE yazılımlarında olduğu gibi, eğitsel bilgisayar oyunları da ders müfredatında yer alan hedeflere ulaşmak amacıyla işe koşulabilir (Nesbitt; 1971, Hannafin ve Peck; 1988, Malone; 1981). Oyunlarla aşağıdaki tür bilgi ve becerileri geliştirebiliriz.
* Olgular, kavramlar ve ilkeler
* Yöntemsel bilgiler
* Sistem dinamiklerine yönelik bilgiler
* Karar verme, analitik düşünme ve problem çözme becerileri
* İletişim becerileri
* Sanal gerçeklik desteğiyle bazı psikomotor beceriler
* Tutumlar
Bilgisayar oyunlarının tasarım ve programlanmasında dikkat edilmesi gereken hususlar şunlardır:
* Öğrencinin ne yapacağı yani oyundaki hedef açık olmalıdır. Öğrenci hedefini bilerek etkinliğe başlamalıdır. Karmaşık oyunlarda, öğrenci hedefini öğreninceye dek uzun zaman harcamaktadır. Bu nedenle bu tür oyunları daha sistematik hale getirmek faydalıdır.
* Eğitsel bilgisayar oyunları tasarımlanırken, oyunu oynayacak öğrencilerin düzey ve öğrenme hızlarının farklı olacağı düşünülmelidir. Ayrıca öğrencilerin tercihlerinin de farklı olabileceği unutulmamalıdır. Bu yüzden değişik bilgi ve beceri düzeyleri ile ses ve metin gibi özelliklerin değişik şekillerde işe koşulmasında öğrenciye kontrol verilmelidir. Öğrenci isterse ses ayarları yapabilsin, isterse yazı karakterlerini büyütebilsin, isterse farklı bilgi düzeylerinde kendini deneyebilsin.
* Öğrenci oyunun nasıl oynanacağını, bilgisayar veya başka bir öğrenci ile hangi koşulda hangi hedefler için yarışacağını bilmelidir. Dolayısıyla oyun bu tür bilgileri veren mekanizmalara sahip olmalıdır.
* Öğrenciyi yaptığı etkinliklerden haberdar eden, etkinliklerle öğrenciyi güdüleyen ve öğrencinin dikkatini ilk andan itibaren sürekli çekebilen mekanizmalar gereklidir.
* Renk, müzik, ses ve canlandırma öğeleri öğrenciyi rahatsız etmeyecek bir formatta hazırlanmalıdır.
* Eğitsel bilgisayar oyunu bir yardım ve kılavuz menüsüyle öğrencinin her an yardım alabileceği destek birimlere sahip olmalıdır.
* Eğitsel oyunlarda şiddet ve argo gibi uygun olmayan davranış ve dil örüntüleri kesinlikle kullanılmamalıdır.
* Eğitsel bilgisayar oyunlarında hangi tür davranışların ne derece ödüllendirileceği açık bir şekilde belirlenmelidir. Yanlış yanıt ve yanlış davranışların ödüllendirilmesinden kaçınılmalıdır.
4 Mart 2008 Salı
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder