4 Mart 2008 Salı

Hiper Metin, Hiper Ortam ve Çoklu Ortamlardaki Sorunlar ve Çözümler

Hiper Metin, Hiper Ortam ve Çoklu Ortamlardaki Sorunlar ve Çözümler
Hiper metin ve hiper ortamların kullanım alanlarını daraltan bir takım sorunlar vardır. Yukarıda sözü edildiği üzere bu ortamlarda bilgi bir ağ şeklinde organize edilir ve kullanıcı bu ağda çalışır. Kullanıcı bu ağ içerisinde yolunu kaybedebilir veya çalıştığı bilgileri ilişkilendirmede zorlukla karşılaşabilir. Dix ve arkadaşlarına (1993) göre bu, kullanıcıya kontrol veren ve doğrusal olmayan sistemlerde doğaldır. Ancak kullanıcıyı sistemle iletişim kurmaktan uzaklaştırabilir (Lawles ve Kulikowich, 1998). Dix ve arkadaşları ortam içerisinde kaybolma sorununa çözüm olarak, hiper ortamlara kullanıcının her an ulaşabileceği bir “seyir haritası” yerleştirmeyi önermektedirler. Kullanıcı, ilk ve son çalıştığı yığınları ve hangi yığınları hangi sırada çalıştığını bu haritadan izleyerek hareket edebilir. Fakat kaybolma sorunu özellikle büyük hiper metinlerde yine vardır. Çünkü çalışılan içerik ile birlikte seyir haritası da karmaşıklaşabilir. Eğer kullanıcı hedefini iyi belirleyip sistematik çalışmazsa kaybolma olasılığı hep vardır.
İkinci problem bilginin karmaşık olarak sunulmasından kaynaklanmaktadır (Woodhead; 1990, Berker; 1993). Doğrusal olmayan ortam içinde birçok bilgi kümesi ve köprü olduğundan bazı sayfaları ya da kümeleri istemeden atlamak olasıdır. Bu problem özellikle az bilgili kullanıcıların bilgi organizasyonu yapmada endişelenmelerine yol açar. Bu nedenle, hiper ortam hazırlayan birçok tasarımcı, kullanıcılara ne tür bir çalışma veya seyir rotası izlemeleri gerektiği konusunda ilk sayfada (veya yardım menüsünde) bazı önerilerde bulunur. Bazen hiper ortam içindeki malzemenin ilişkilendirilmesi değişik kullanıcı düzeylerine göre ayarlanır ve kullanıcı uygun düzeyden başlar ve bir düzeyi bitirdikten sonra diğerine geçer. Burada bir derece de olsa, doğrusal olmayan ortamda doğrusal çalışmadan söz edilebilir.

Hiç yorum yok: